בינה מלאכותית לא מתקנת תהליכים, היא מאיצה כאוס

ר
רועי סעדון
22 ביוני 2026
11 דקות קריאה
בינה מלאכותית לא מתקנת תהליכים, היא מאיצה כאוס

בינה מלאכותית לא מתקנת תהליכים, היא רק מאיצה את הכאוס

הטמעת AI נכשלת כשהיא נתפסת כפתרון לתהליכי עבודה שבורים במקום כמכפיל כוח לתהליכים עובדים. אם הלוגיקה העסקית שלכם מבולגנת, ה-AI פשוט יגרום לבלגן הזה לקרות הרבה יותר מהר ובקנה מידה גדול בהרבה. ב-Aniccai, אנחנו מזהים את זה כסיכון הגדול ביותר לעסקים באמצע 2026: המרוץ לאוטומציה של כאוס.

נקודות מפתח

  • אפקט המראה: ה-AI משקף ומגדיל את הלוגיקה הארגונית הקיימת. לוגיקה פגומה תוביל לתוצאות פגומות במהירות שיא.
  • מלכודת האוטומציה: אוטומציה של תהליך שבור לא מתקנת אותו. היא רק הופכת את השגיאות שלו לבלתי נשלטות וקשות למעקב.
  • דטרמיניסטי מול הסתברותי: השתמשו בקוד פשוט עבור חוקי "אם א', אז ב'". שמרו את סוכני ה-AI למשימות שדורשות שיקול דעת והבנת הקשר.
  • אסטרטגיית "תהליך תחילה": ב-2026, המיקוד חייב לעבור מ-"AI תחילה" ל-"תהליך תחילה" כדי להימנע מ⁨חוב טכני וניהולי עצום⁩.

למה פרויקטי AI נכשלים בחודש השלישי?

בעלי עסקים רבים מגיעים אלינו עם אותה בקשה. הם רוצים שסוכן AI ינהל להם את שירות הלקוחות או המכירות כי המערכת הנוכחית מרגישה איטית או לא עקבית. כשאנחנו צוללים פנימה, אנחנו מגלים שהבעיה היא לא המענה האנושי. הבעיה היא שלאירגון אין מושג מהי התשובה הנכונה ללקוח ב-40% מהמקרים.

אם תתנו למודל שפה גדול (LLM) לנהל תהליך שבו ה⁨הנחיות עמומות⁩, הוא ימציא הנחיות משלו. זה הטבע של המערכות האלו. הן נועדו למלא חללים. בעולם של 2026, שבו המודלים חזקים מאי פעם, היכולת שלהם ⁨להמציא לוגיקה משכנעת אך שגויה⁩ היא הסכנה הגדולה ביותר ליציבות העסקית.

ראינו חברות שהטמיעו סוכני מכירות אוטונומיים מבלי להגדיר גבולות ברורים על הנחות. התוצאה? הסוכן סגר עסקאות ברווח אפס כי הוא תוכנת "לסגור את העסקה בכל מחיר". הבעיה לא הייתה ב-AI. הבעיה הייתה בתהליך מכירה שלא הגדיר ⁨קווים אדומים לוגיים⁩.

מהו אפקט "⁨מאיץ הכאוס⁩"?

מה קורה כשמכניסים בינה מלאכותית לתוך ארגון שלא מבין את התהליכים של עצמו? אנחנו קוראים לזה Chaos Acceleration. במערכת ידנית, טעויות קורות בקצב אנושי. עובד טועה, מישהו שם לב, ומתקנים. במערכת מבוססת AI, טעות יכולה להשתכפל אלף פעמים בדקה.

אם תהליך הגבייה שלכם לא ברור והחלטתם לתת ל-AI לנהל את התזכורות, אתם עלולים למצוא את עצמכם שולחים דרישות תשלום שגויות לכל בסיס הלקוחות שלכם לפני שהספקתם לשתות את הקפה של הבוקר. הכאוס הזה יוצר חוב טכני וניהולי עצום. במקום לעסוק בצמיחה, המנהלים מוצאים את עצמם בכיבוי שריפות שנגרמו על ידי הכלים שאמורים היו לחסוך להם זמן.

מתי להשתמש בקוד דטרמיניסטי ומתי בסוכני AI?

אחת הטעויות הנפוצות ביותר כיום היא שימוש ב-AI למשימות שקוד פשוט יכול לבצע טוב יותר. אם התהליך שלכם הוא רשימת חוקים נוקשה, אתם לא צריכים AI. אתם צריכים סקריפט. קוד מסורתי הוא דטרמיניסטי. הוא תמיד ייתן את אותה תוצאה לאותו קלט. זה בטוח, זול וצפוי.

סוכני AI הם הסתברותיים. הם מנחשים את הצעד הבא. זה כוח עצום כשצריך לנתח רגשות של לקוח או לסכם פגישה מורכבת. אבל זה אסון כשצריך לחשב מע"מ או להעביר נתונים בין שתי טבלאות אקסל. הכלל שלנו פשוט. אם אפשר לכתוב את זה כ⁨סט חוקים קשיח⁩, אל תגעו ב-AI. תשמרו את הבינה למקומות שבהם נדרשת גמישות או הבנה של הקשר.

איך בונים תשתית לתהליך חכם?

כדי להצליח ב-2026, אתם צריכים לעשות את העבודה האפורה לפני שאתם נוגעים בטכנולוגיה הנוצצת. ראשית, בצעו "ביקורת אנלוגית". קחו תהליך אחד בעסק ותעדו אותו ברמת הלחיצה על הכפתור. מי עושה מה? מתי? ומה קורה אם משהו משתבש? אם אתם לא יכולים לצייר את זה על לוח מחיק, אתם לא יכולים לאוטומט את זה.

שנית, חפשו את נקודות הכשל. איפה אנשים מתלבטים? איפה יש הכי הרבה שאלות ב-Slack? אלו המקומות שבהם הלוגיקה שלכם חלשה. חזקו אותה קודם. הגדירו חוקים ברורים. רק אחרי שיש לכם תהליך שעובד ידנית ללא תקלות, אפשר להתחיל לחשוב על אוטומציה. וגם אז, התחילו בקטן. אוטומציה של 10% מהתהליך תלמד אתכם יותר על ה-AI שלכם מאשר ניסיון להחליף מחלקה שלמה בבת אחת.

מנהיגות מודעת בעידן האוטומציה

הטמעת AI היא לא פרויקט טכנולוגי. היא פרויקט ניהולי. היא דורשת מנהיגות מודעת שמוכנה להסתכל לכאוס הארגוני בלבן של העיניים. מנהלים רבים מפחדים מהחשיפה הזו. קל יותר לקנות רישיון לתוכנה מאשר לשבת עם הצוות ולהבין למה המידע ב-CRM תמיד חסר. אבל ה-AI לא ימלא את המידע הזה עבורכם אם הוא לא יודע מה חסר ולמה.

התפקיד שלכם כמנהלים ב-2026 הוא להיות ⁨הארכיטקטים של הלוגיקה⁩. הטכנולוגיה היא רק הפועל שמבצע את הבנייה. אם התוכניות שלכם שגויות, הבניין יקרוס, לא משנה כמה הפועל מהיר. השאלה היא לא איזה כלי AI לקנות השבוע. השאלה היא איזה תהליך בעסק שלכם כל כך מבולגן שאתם מפחדים להראות אותו למישהו מבחוץ?

האם AI יכול לעזור לי למצוא את הכשלים בתהליכים שלי?

כן, אבל לא בצורה אוטונומית. אתם יכולים להזין למודל שפה את תיאור התהליך הקיים שלכם ולבקש ממנו לחפש סתירות לוגיות או צווארי בקבוק. הוא מצוין בזיהוי דפוסים שאנחנו מפספסים כי אנחנו קרובים מדי לאירוע.

האם כדאי לחכות עד שהתהליך יהיה מושלם לפני שמתחילים?

ממש לא. שלמות היא האויב של ההתקדמות. התהליך צריך להיות פונקציונלי ומתועד, לא מושלם. המטרה היא למנוע כאוס, לא להגיע לאוטופיה. ברגע שהלוגיקה הבסיסית יציבה, אפשר להתחיל להטמיע כלים.

מה ההבדל בין אוטומציה פשוטה לסוכן AI?

אוטומציה פשוטה מבצעת פעולה קבועה מראש על בסיס טריגר. סוכן AI מקבל מטרה ומחליט בעצמו על רצף הפעולות הנדרש כדי להגיע אליה. הסוכן דורש הרבה יותר פיקוח ו⁨הגדרת גבולות⁩.

האם קוד מסורתי הולך להיעלם לטובת ה-AI?

להפך. ככל שה-AI הופך לנפוץ יותר, הערך של קוד יציב ודטרמיניסטי עולה. אנחנו צריכים עוגנים של ודאות בתוך מערכות שמתבססות על הסתברות. הקוד הוא השלד, ה-AI הוא השרירים.

מהו התהליך הכי "מלוכלך" בארגון שלכם כרגע שאתם שוקלים לאוטומט?

מאמרים קשורים